Miksi englannin taidolla on niin suuri merkitys
Englannin taidon merkitys on suuri ensinnäkin siksi, että se on arvokasta valuuttaa työmaailmassa ja antaa yksilöille mahdollisuuden kansainväliseen elämään. Sillä on kuitenkin merkitystä myös valtiollisella tasolla, sillä englannin osaaminen voi kertoa paljon maan tulevaisuudennäkymistä, innovointipotentiaalista ja taloudellisesta kilpailukyvystä.
EF Education Firstin vuoden 2024 EF English Proficiency Index (EF EPI) -raportti on jälleen asettanut maat ja alueet englannin osaamistason mukaiseen järjestykseen. Tulokset perustuvat yli 2,1 miljoonan aikuisen suorittamiin englannin tasotesteihin.
Tämän vuoden raportin keskeisiä havaintoja:
Maailmanlaajuinen englannin kielen taitotaso on laskenut jo neljättä vuotta peräkkäin, ja 60 prosenttia indeksin maista sai tänä vuonna huonommat pisteet kuin edellisvuonna.
Aasian englannin kielen taito laski viime vuoteen verrattuna enemmän kuin millään muulla alueella, ja vain harvassa aasialaisessa maassa englannin kielen taito parani.
Latinalaisen Amerikan alueellinen keskiarvo on vakiintunut vuosien nousun jälkeen. Tämä ilmenee kuitenkin siten, että jotkin maat, kuten Kolumbia ja Uruguay, ovat parantaneet tuloksiaan, kun taas toiset, kuten Brasilia ja El Salvador, ovat saaneet huonompia pisteitä.
Lähi-idän englannin kielen taito on kehittynyt hitaasti mutta varmasti, ja tänä vuonna alue pysyi edelleen alimpien osaamisalueiden ulkopuolella. Eniten ovat edistyneet 18-25-vuotiaat aikuiset, mikä on rohkaiseva merkki tälle nuorekkaalle alueelle.
Afrikka on parantanut englannin kielen taitoaan alueena. Se on edelleen ainoa maanosa, jossa naisten englannin kielen taito on jatkuvasti parempi kuin miesten.
Vaikka Eurooppa hallitsee edelleen indeksin kärkeä, EU:n sisällä nähtiin suurempi lasku kuin sen ulkopuolella. Yksikään Euroopan maa ei parantanut tuloksiaan yli 10 pisteellä, ja monissa maissa, joissa taitotaso on ollut korkein, tulokset laskivat hieman.
Kansallisella tasolla mitattu englannin kielen taito korreloi useiden muiden indikaattoreiden, kuten tulojen, koulutuksen, innovaatioiden, hyvinvoinnin, kilpailukyvyn ja kansainvälisen sitoutumisen, kanssa.
Tämän vuoden tulokset vahvistivat myös useita kiinnostavia korrelaatioita englannin kielen tasojen ja muiden taloudellisen sekä inhimillisen kehityksen mittareiden välillä.
Yksilötasolla raportissa nousi esille myös seuraavaa:
Yksilöille englanti avaa uusia ovia: laajemmat mahdollisuudet tiedon hankkimiseen, korkeammat palkat, monipuolisemmat koulutusmahdollisuudet ja suurempi riippumattomuus paikallisista työmarkkinoista.
Sukupuolten välinen ero englannin kielen osaamisessa on kaventunut, sillä naisten osaaminen on parantunut, kun taas miesten osaaminen on heikentynyt. Neljässäkymmenessä maassa miesten englannin kielen taito on kuitenkin yhä selvästi korkeampi. Latinalaisessa Amerikassa sukupuolten välinen ero on edelleen suurin miesten eduksi.
Julkisen sektorin työntekijöiden englannin kielen taito on selvästi alhaisempi kuin koko työvoiman keskimääräinen taso. Tämä johtuu osittain erilaisten rekrytointikäytäntöjen ja työn luonteen vaikutuksesta. Koska nämä tehtävät ovat yleensä kansallisia tai paikallisia, ne tarjoavat vähemmän mahdollisuuksia harjoitella englannin puhumista.
Nuorimman ikäryhmän (18-20-vuotiaat) taitotason lasku on pysähtynyt. Vaikka kasvu on vähäistä, vastavalmistuneiden englannin kielen taito ei enää ole laskussa.
Vaikka EF EPI -tulokset eivät kerro koko totuutta, niistä ilmenee jotakin todella keskeistä: korkea englannin osaamistaso on osa tulevaisuuden menestystä, kansainvälisyyttä ja hyvinvointia.
Lisäksi ne painottavat, kuinka kriittinen merkitys on taidoilla, jotka tekevät yksilöistä, yrityksistä ja yhteiskunnista entistä sopeutumiskykyisempiä ja luovat kansainvälisiä yhteyksiä kiihtyvän teknologisen kehityksen edessä.
Kuten vuoden 2024 EF EPI -raportti osoittaa:
"Englannin kielen osaamisen maailmanlaajuinen tilanne kehittyy jatkuvasti. Vaikka Lähi-idässä ja Afrikassa tilanne on parantunut tänä vuonna, muualla aikuisten englannin kielen taso laskee hitaasti mutta tasaisesti. Tämä suuntaus vahvistaa käsitystä siitä, että vuonna 2024 monissa maissa kaikkien odotetaan puhuvan englantia, mikä on johtanut siihen, että englannin kielen taidon parantamiseen ei enää panosteta yhtä paljon koulutusjärjestelmässä ja yksityisellä sektorilla."
Jos tahdot tutustua raportin kokonaistuloksiin ja analyysiin siitä, kuinka suomalaisten englannin taito on yhteydessä maamme talouteen, innovaatiokykyyn ja kansainvälisyyteen, vieraile osoitteessa www.ef.fi/epi.