10 erikoista faktaa Brooklynin sillasta
Brooklynin silta ei ole pelkästään mestarillinen esimerkki 1800-luvun insinööritaidosta tai nähtävyys, josta jokainen tahtoo napata kuvaan New Yorkin -reissullaan – se on myös seuraava osa sarjassamme mielenkiintoisista maamerkkejä koskevista faktoista. Näillä saat muut ihmetyksiin ja viet voiton triviatietoa vaativissa kilpailuissa.
1. 14 vuotta ja 600 rakentajaa
Brooklynin silta avattiin vuonna 1883, 14 vuotta ja 15 miljoonaa dollaria vaatineiden rakennustöiden jälkeen. Manhattanin ja Brooklynin yhdistämiseen tarvittiin 6 740 tonnia rakennusmateriaalia sekä 600 työntekijää, jotka työstivät siitä ikonisen teollisen vallankumouksen mestariteoksen. Siltaa tukee neljä 1 090 metrin pituista ja 40 sentin paksuista kaapelia, joista kukin koostuu 21 000 yksittäisestä teräsvaijerista.
2. Ensimmäinen laatuaan
Brooklynin silta oli maailman ensimmäinen teräsvaijeriin tukeutuva riippusilta, ja 486 metrin mittaisena se oli ensi alkuun myös maailman pisin riippusilta. Vuonna 1903 naapuriin rakennettiin kuitenkin Williamsburg Bridge, joka rikkoi ennätyksen 137 senttimetrillä.
3. Tragedioiden piinaama
Brooklynin sillan rakentaminen vaati veronsa: vaikka tarkkoja lukemia ei ole saatavilla, mestariteoksen rakennustöissä menehtyi tiettävästi ainakin 20 henkilöä. Ensimmäinen uhri oli sillan suunnittelija John A. Roebling, joka loukkasi jalkansa niin vakavasti, että hänen varpaansa jouduttiin amputoimaan. Tästä seurasi jäykkäkouristus, joka vei miehen hengen pian tapahtuneen jälkeen. Sillalta putosi useita työntekijöitä, moni kohtasi loppunsa jäämällä putoavan rakennusromun alle, ja rakennustyöläisiä verotti myös halvaannuttava sukeltajantauti. Yksi sairastuneista oli Washington Roebling, sillan suunnittelijan poika.
4. Emily pelasti päivän
Washington vastasi rakennusprojektista isänsä kuoltua, mutta taudin saatuaan hän päätyi vuoteenomaksi ja joutui johtamaan rakennustöistä ilman, että oli itse paikalla. Tämä onnistui, koska hänellä oli mahtava vaimo, Emily Warren Roebling, joka osoittautui erinomaiseksi pääinsinöörin apulaiseksi. Yhdentoista jäljellä olevan rakentamisvuoden aikana Emily otti hoitaakseen lähestulkoon kaiken, mihin Washington ei pystynyt. Koska Emilyllä oli niin ratkaiseva rooli rakennusprojektissa, hän sai kunnian olla ensimmäinen henkilö, joka ylitti Brooklynin sillan sen avajaispäivänä.
5. Nimenvalintavaikeuksia
Silta nimettiin aluksi New York and Brooklyn Bridgeksi, minkä jälkeen siitä tuli East River Bridge. Nykyinen nimi Brooklyn Bridge virallistettiin 1915.
6. Vielä yksi tragedia
Traagiset kuolemat eivät päättyneet sillan valmistumiseen. Vuoden 1883 Memorial Dayna erään siltaa ylittäneen naisen korko jumittui jalankulkijoiden kulkuväylällä lankkujen väliin, ja hän reagoi tapahtuneeseen kiljumalla. Ympärillä olevat ihmiset tulkitsivat kiljumisen niin, että silta oli romahtamassa, mikä johti paniikkiin. Väkijoukon paetessa 12 henkeä talloutui kuoliaaksi sillan portaikoissa, ja myös loukkaantuneita oli lukuisia.
7. 21 norsua hätiin
Kaoottinen pakenemistapaus sai ihmiset epäluuloisiksi Brooklynin sillan suhteen. Oli siis vain yksi keino, jolla väki saataisiin vakuuttuneeksi siitä, ettei romahtamisvaaraa ole. Vuonna 1884 seitsemäntonninen Jumbo-norsu ja sen 20 elefanttiystävää lähtivät sirkusteltastaan leppoisalle kävelyretkelle, joka kulki Brooklynista Manhattanille. Sillan ylittänyt norsuparaati oli varsin onnistunut: väenjoukko ilahtui, norsut saivat hienon tarinan kerrottavakseen ja tapaus oli sirkukselle kaikkien aikojen mainostemppu.
8. 100 000 autoa ja 4 000 jalankulkijaa
Brooklynin silta on kiireinen paikka: sen ylittää päivittäin yli 100 000 kulkuneuvoa. Koska silta kuuluu sattumoisin myös New Yorkin valokuvauksellisimpiin seutuihin, päivittäisen liikenteen lukemiin voi lisätä 4 000 jalankulkijaa ja lähes 2 600 polkupyörää.
9. Perustusten kätköt
Alkuperäisen suunnitelman mukaan sillan Brooklynin puolella sijaitseviin perustuksiin piti rakentaa ostoskeskus, Brooklyn Bridge Anchorage. Suunnitelma ei kuitenkaan täysin toteutunut, ja tilassa järjestettiinkin erilaisia taidenäyttelyitä, ennen kuin se suljettiin turvallisuussyistä vuonna 2001. Ostoskeskukselle varatun tilan alapuolella on holveja, joita vuokrattiin aikanaan viinin ja samppanjan säilytyspaikaksi; tämä oli ehkä maailman siistein viinikellari, mutta vuokraustoiminnalla saatiin myös rahoitusta sillan rakentamiseen. Vuonna 2006 kaupungin työntekijät löysivät Manhattanin puoleisista holveista kylmän sodan aikaisen väestönsuojan, joka oli varusteltu lääketarpeilla, peitoilla ja yli 300 00 paketilla (vanhentuneita) suolakeksejä.
10. Haukkoja huipulla
Tutustutaan lopuksi vielä Brooklynin sillan asukkeihin: sen tornit toimivat säännöllisesti muuttohaukkojen pesintäpaikkana. Siinäpä varsinainen näköalamajoitus! Jos olet onnekas, pääset seuraamaan lintujen saapumista pesälle tai sieltä poistumista, eli pysy valppaana selfieitä napsiessasi.